P.C.P.

P.C.P. – Le spécialiste du vêtements de travail depuis 1906

Anc. Palais du Cache-Poussière


Trois générations s’y sont déjà succédé. Constant Van Cauwenberghe, le grand-père, a commencé à confectionner des vêtements professionnels, « A la Bonne Fabrique », chaussée de Gand. Les modèles de l’époque se limitaient à un en cache-poussière et salopette, à trois pour dame.


Sacrifiant à la mode du temps, Constant décide de modifier le nom en « Palais du Cache-Poussière », palais désignant tout magasin qui avait un large choix d’articles.
Quand, en 1935, Raymond succède à son père, il déménage rue de Flandre et dote la structure de l’entreprise familiale d’une plus grande ossature, de nouveaux produits et de nouvelles idées. Il créait les modèles tandis que son épouse s’occupait de la gestion.
L’évolution de l’industrie vers les années 60 amènera  d’autres corps de métiers à porter une blouse, induisant une demande plus diversifiée des modèles. Il faudra donc  s’adapter, se spécialiser encore plus,être très alerte dans son créneau. Le produit évoluera vers un éventail complet du vêtement professionnel en  Europe    tant en médical, paramédical qu’en horeca, industrie… Soumis aux normes européennes, les articles de protection se sont développés : chaussures antidérapantes, avec coquilles métalliques, imperméables à l’eau, résistantes aux graisses…


Gilbert, décidant qu’il était temps pour lui de passer la main à quelqu’un de plus jeune, a cédé le Palais du Cache-Poussière à Frédéric Verbeke.

Celui-ci n’est pas un novice en la matière, puisqu’il est né dans le textile. En effet, son père possédait une entreprise de linge de maison belge qui employait à l’époque plus de 400 personnes. A 24ans, Frédéric se spécialisait déjà dans le vêtement de travail.

Depuis, il n’a cessé d’évoluer, touchant tantôt au textile de mode, tantôt à l’uniforme haut de gamme. Aujourd’hui, à 40ans, il dévoile enfin  l’aboutissement de ses projets : gérer une entreprise de renommée et compétente, en apportant avec lui tout son savoir-faire et son expérience professionnelle.



P.C.P. – De specialist van de werkkledij sinds 1906

V.h. Paleis van de Vakkledij


Drie generaties hebben er elkaar reeds opgevolgd. Constant Van Cauwenberghe, de grootvader, is begonnen met het confectioneren van werkkledij, in « A la Bonne Fabrique », op de Gentsesteenweg. De modellen beperkten zich toen tot één model stofjas en overall voor heren en drie modellen voor damesstofjassen.


Volledig in de geest van de tijd, beslist Constant om de naam te wijzigen in «Paleis van de Vakkledij », waarbij Paleis betrekking heeft op een winkel waar een uitgebreide keuze van artikelen voorhanden is.Wanneer in 1935, Raymond zijn vader opvolgt, wordt de winkel verhuisd naar de Vlaamsesteenweg (de huidige locatie) en voorziet hij het familiaal bedrijf van een betere structuur, nieuwe producten en nieuwe ideeën. Hij ontwerpt de modellen terwijl zijn echtgenote het beheer voor haar rekening neemt.
De evolutie van de industrie in de jaren 60 brengt nieuweberoepen naar de werkkledij, waardoor een vraag naar meer diversiteit van modellen ontstaat. Aanpassen is de boodschap, met een verregaande specialisatie en marktkennis tot gevolg. Het productengamma evolueert naar een totaal aanbod van Europese werkkledij voor alle sectoren : horeca, medisch, paramedisch, industrie, …Onderworpen aan nieuwe  Europese normen, ontwikkelen de persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) zich verder : antislip zolen voor schoenen,metalen veiligheidsneus, waterbestendigheid, zuurbestendigheid, vlamwerende eigenschappen,…


Heeft Gilbert, om de toekomst van zijn bedrijf veilig te stellen, het Paleis van de Vakkledij overgelaten aan Frédéric Verbeke.  Deze is geen onbekende in het vak, hij is er in geboren.  Zijn vader was immers reeds leider van een Belgisch bedrijf van bedlinnen met meer dan 400 werknemers.  Op 24 jarige leeftijd, specialiseerde Frédéric zich al in de werkkledij. Sindsdien is kledij in al zijn vormen een rode draad in zijn loopbaan, van mode tot hoogwaardige uniformen.  Vandaag, de kaap van 40 bereikt, is eindelijk het hoogtepunt in zijn carrière aangebroken : het leiden van een bekend bedrijf met verregaande vakkennis, waarbij de volledige opgebouwde ervaring ten dienste van de klanten staat.